Joe Kaminkow – od Defendera do Batmana

Co prawda, flipper Batman 66 ma już prawie dwa lata, to jednak dopiero ostatnio zwróciłem baczniejszą uwagę na logo Ka-Pow umieszczone obok loga Stern Pinball na jego ulotce reklamowej. Ka-Pow, to prawdopodobnie skrót od słów Kaminkow Power, tak też nazywa się strona na której możemy zobaczyć 66 świetnych zdjęć flippera Batman 66.

Projektantem Batmana 66 jest George Gomez, jednakże zarówno on, jak i boss Gary Stern nie ukrywają, że inspirację i pomysły do zbudowania tej maszynki dostarczył im właśnie Joe Kaminkow.

Joe Kaminkow jest wybitnym projektantem gier swojego pokolenia z niezrównanym portfolio udanych automatów do gier. Samych tylko flipperów do których dołożył swą twórczą rękę doliczyłem się 42. Dodam, że wszystkie wyróżniają się nie tylko ciekawym wzornictwem, ale także grywalnością, co ma ogromne znaczenie przy ich zarobkowej eksploatacji na punktach, czyli tzw. operowaniu.

Joe Kaminkow (w środku) na targach G2E (Glabal Gaming Expo) w Las Vegas w 2017 roku w towarzystwie Diany Bennett i Johna Breedinga (photo credit G2E)

Kaminkow dorastał w Maryland, gdzie jego ojciec pracował w firmie, która dostarczała operatorom automaty General Vending i Bally. Po ukończeniu Curry College w Milton w stanie Massachusetts, ze stopniem biznesowym, Joe założył firmę zajmującą się rozwojem gier o nazwie Logical Highs i dołączył do zespołu Williams Electronics, aby nabrać doświadczenia. Choć jego pierwszą grą był niedoceniony Defender, szybko zyskał rozgłos, kiedy uzyskał prawa licencyjne od NASA, co było warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia budowy flippera Space Shuttle Williamsa w 1984 roku. Niedługo potem opuścił Williamsa i krótko dołączył do spółki Game Plan, w której poznał Gary’ego Sterna, syna prezesa Stern Electronics, Sama Sterna.

W połowie lat 80. Joe i Gary założyli własną firmę. Po tym, jak ich propozycja została odrzucona przez Konami, obaj znaleźli przychylną przystań w firmie Data East, która chciała wyjść poza gry wideo. Choć Data East Pinball zaczęła od oryginalnych tytułów, takich jak Laser War i Secret Service, Joe szybko wykorzystał swoje talenty w zdobywaniu licencji, co spowodowało lawinę licencjonowanych automatów takich jak RoboCop, Back to the Future, The Simpsons, Teenage Mutant Ninja Turtles, Star Trek i Lethal Weapon 3. Kiedy Data East Pinball został wykupiony przez firmę Sega, Joe pozostał na stanowisku wiceprezesa ds. Projektowania Gier, nadzorując części zamienne, produkcję i licencje.

Joe Kaminkow porzucił gry arcade na rzecz kasynowych w 1999 roku, kiedy to dołączył do International Game Technology (IGT), gdzie zrewolucjonizował automaty do gry dzięki szerokiemu wykorzystaniu licencjonowanych tytułów. Był również współzałożycielem Spooky Cool Labs, pododdziału spółki Zynga, która projektuje gry społecznościowe dla gier kasynowych i Internetu. Joe jest także założycielem Back Lot Tour Productions, studia specjalizującego się w programach telewizyjnych korzystających z gier i reality show, a następnie zatrudniony został przez producenta automatów do gier hazardowych Aristocrat Technologies, w lutym 2013 roku.

Kaminkow od kilu lat jest członkiem Pinball Hall of Fame. Został uznany za jedną z „Top 10 najbardziej wpływowych osób w historii automatów” przez magazyn Strictly Slots. Jest także wynalazcą i posiada 130 patentów w dziedzinie projektowania gier. Joe ma na swoim koncie ogółem ponad 1500 gier. I chodzi tu nie tylko o te, które sam zaprojektował, ale także i o te do których wniósł swoją tzw. własność intelektualną.

Poza obecną rolą głównego grafika gier w Zynga, jest założycielem Spooky Cool Labs, pomysłodawcą gry Hit It Rich i Wizard of Oz. Kaminkow jest także wiceprezesem ds. Rozwoju gier w Aristocrat Technologies, jednego z największych na świecie producentów gier kasynowych.

Przed Zyngą pełnił funkcję wiceprezesa ds. Projektowania gier w IGT i zdobył tytuł „Master Inventor” za swój wkład w portfolio własności intelektualnej IGT oraz zdobył prestiżową nagrodę „Wynalazca Roku” za pracę przy serii automatów Wheel of Fortune.

Kaminkow był Człowiekiem Roku Fundacji Starlight, a także zasiada w zarządzie fundacji Cal Ripkin Sr. w Baltimore w stanie Maryland. W tym miejscu warto wspomnieć o Joe jako darczyńcy. Studiując w Curry College w latach osiemdziesiątych pracował jednocześnie w radiostacji kampusowej, WMLN-FM 91,5. Radiostacja ta istnieje do dzisiaj m.in. dzięki hojnym dotacjom Kaminkowa. Ostatnio przekazał na wyposażenie tego studenckiego radia 50 tys. USD z przeznaczeniem na zakup najnowocześniejszego sprzętu.

Flyer Back to the Future z Gary Sternem w roli profesora Emmeta Browna, którego przypomina bez charakteryzacji.
Joe lubi podróżować po świecie z żoną Benitą. Ma pięcioro dorosłych dzieci. Jest także artystą abstrakcyjnego ekspresjonizmu i należy do grupy właścicieli gospodarstw rolnych Harrisburg Washington Nationals. Zbiera klasyczne samochody, a co ciekawe posiada też filmowego Batmobila z 1966 roku.

Ja osobiście poznałem dość dobrze dwa flippery zbudowane przez Joe Kaminkowa jeszcze dla spółki Data East.
Chodzi o Back to the Future i The Simpsons. Uważam je za jedne z ciekawszych maszyn w całym flipperowym portfolio Kaminkowa.
To właśnie siła przekonywania Kaminkowa sprawiła, że Stern Pinball uzyskał na swoje 30-lecie prawa licencyjne do wykorzystania serialu Batman z 1966 roku i George Gomez mógł bez trudu zaprojektować i zbudować flippera Batman 66.


Powołanie do życia spółki Ka-Pow, jak podejrzewam, nie miało tylko na celu wypromowania i stworzenia Batmana 66. Coś mi się zdaje, że wkrótce usłyszymy o innych projektach Kaminkowa na polu flipperów, bo chociaż ostatnio odnosił on duże sukcesy w projektowaniu tzw. slot machines, czyli automatów hazardowych, to jednak flippery to bądź, co bądź ” jego „pierwsza miłość”, a tej jak wiadomo nigdy się nie zapomina.

Strone firmy Ka-Pow znajdziecie tutaj, a w tym miejscu znajduje się lista gier stworzonych przez Kaminkowa.

Val B.

P.S. O Kaminkowie i jego flipperach przeczytacie też mojej książce „Kulka dziką jest – rzecz o flipperach”.

FLIPPERY.com.pl

Flippery

– Gra, a właściwie masę gier – tych samych, ale nie takich samych

– Zabawa, gra z maszyną i/lub innymi ludźmi, turnieje, a nawet poważne zawody o randze mistrzostw kontynentu czy świata

– Hobby, kolekcjonerstwo, naprawa, ulepszanie techniczne i wizualne