Spółka Stern Pinball planowała premierę tego flippera na marzec 2020 roku w trakcie Texas Pinball Festival, ale koronawirus pokrzyżował te plany i premiera Teenage Mutant Ninja Turtles (TMNT) nastąpiła dopiero pod koniec maja, gdy fabryka z Chicago rozpoczęła przerwaną pod koniec marca produkcję.
Wojownicze Żółwie Ninja urodziły się w Stanach pierwotnie jako komiks, ale już w 1989 roku trafiły przebojem na rynek gier wideo za sprawą japońskiej firmy Konami. Operowałem tą grą w latach dziewięćdziesiątych i wiem, że cieszyła się wtedy ogromną popularnością wśród graczy. Nic dziwnego zatem, że inny japoński gigant growy Data East postanowił przeszczepić ją na flipperowe pole gry. Nie było to szczególnie trudne, gdyż rzeczona firma posiadała wtedy filię w Stanach zajmującą się budową flipperów.
I tak, w 1991 roku powstał pierwszy flipper dedykowany zmutowanym żółwiom zaprojektowany przez Joe Kaminkowa. Był to drugi z kolei flipper na rynku z wyświetlaczem mozaikowym na backboxie.
Kolejny TMNT jest już wyposażony w ekran LCD do prezentacji wyników i jak już zdążyła nas przyzwyczaić fabryka z Lunt Avenue pojawia się w trzech odsłonach: PRO, PREMIUM i LE. Grafika dla wszystkich trzech modeli pochodzi od Jeremy’ego Packera, bo tak z imienia i nazwiska prezentuje się gość znany jako Zombie Yeti. Jeremy wcześniej stworzył grafikę do kilku gier dla Stern Pinball, a były to: Ghostbusters, Deadpool, Primus i Iron Maiden.
Model z limitowanej edycji różnią od pozostałych zielone nogi, pancerz i obwódki głośników, a także wyjątkowa grafikę i zabawki na polu gry. Podobnie jak we wcześniejszych tytułach Sterna, funkcje gry są takie same w modelach Premium i Limited Edition, podczas gdy w Pro zredukowano koszy upraszczając pole gry.
Teenage Mutant Ninja Turtles PRO
Teenage Mutant Ninja Turtles PREMIUM
Teenage Mutant Ninja Turtles LE
W zasadzie można powiedzieć, że w wersji LE, projektant maszynki – John Borg nie liczył się z kosztami, a w Pro zmniejszył nawet ilość kulek multiballa z ośmiu do sześciu.
Ciekawym pomysłem (ale czy się przyjmie?) jest zastosowanie jednej multitarczy, zamiast kilku. Z lewej strony pola gry zapalamy zatem napis L-A-I-R celując kulka w jedną szeroką tarczę wielkości standardowych czterech. Podobnie z prawej strony, gdzie znajdziemy multitarczę z napisem A-P-R-I-L.
Flipper wyposażono w trzy łapki, przy czym trzecia, dodatkowa znajduje się właśnie powyżej wspomnianej tarczy oznaczonej L-A-I-R.
Tuż obok łapki nr 3 znajdziemy wlot/wylot korytarza orbit. Wszystkie modele dostały także dwie rampy wykonane ze stalowych drutów i plexi, przy czym w modelach Premium i LE zamontowano mechanizm pozwalający graczowi przekierowanie kulki na lewą, bądź prawą łapkę.
Bezpośrednio przed wejściem na lewą rampę znajdziemy charakterystyczny wirujący dysk do pizzy podobny do tego z TMNT Data East z 1991 roku. To wyraźny ukłon Johna Borga w kierunku tamtej konstrukcji. Działa on identycznie jak choćby wirujący dysk w wersjach X-Mena, Premium i LE, z rdzeniem magnetycznym w środku, który może chwytać kulki na początku multiballa, obracać je z prędkością 400 obr/min, a następnie zwalniać je, aby rozpierzchły się w wielu kierunkach. Istnieje sztuczka polegająca na tym, że górna łapka jest automatycznie podnoszona, aby skierować wypuszczone piłki na obracający się dysk, który je chwyta.
Nad linią pizzy Ninja Pizza Parlor znajduje się Party Wagon, czyli Camper z którego korzystają żółwie. Chociaż wygląda tak samo, jest to zabawka, która działa inaczej w modelach Pro i Premium/LE. W wersji Pro Party Wagon jest tylko atrapą z blokadą jednej kulki, podczas gdy w Premium i LE zawiera blokadę z czterech kulek, które wylatują przez otwarcie drzwi Campera.
Na górze pola gry znajdziemy trzy grzyby dostępne z dwóch stron pola gry. Nad grzybami w modelach Premium i LE znajduje się animowana zabawka Krang, której brakuje w Pro.
Oto co na temat TMNT powiedział Gary Stern -„Na całym świecie flipperowi gracze zostali w domu ze wzgledu na epidemię. Jestem jednak pewien, że i tak grają nadal. Po tygodniach i miesiącach, w których nasi klienci przebywali w domach, teraz gdy niektóre miejsca powoli się otwierają, czego mogą potrzebować więcej niż pięknego, wesołego i zabawnego flippera? Moja młodsza córka, Lindsey, obecnie millenials, dorastała z TMNT – przekupywaliśmy ją ją każdym produktem TMNT, jaki mogliśmy znaleźć. Mieszkałem z Turtle Power. Lindsey nadal go ma.”
„Wojownicze Żółwie Ninja zaczęły się jako komiks, przekształciły się w przebojowy serial animowany i stały się ukochanym i kultowym globalnym fenomenem popkultury. Współpracowaliśmy bezpośrednio z Nickelodeon, aby wprowadzić tych bohaterów w pół-skorupie do wymiaru flippera. Ta gra ma czystą siłę flippera”- dodaje Gary Stern.
Teenage Mutant Ninja Turtles, uważany jest za jeden z najpopularniejszych programów telewizyjnych dla dzieci z lat 80., to klasyczna, globalna historia stworzona w 1984 r. przez Kevina Eastmana i Petera Lairda. Najpierw zadebiutowała jako udany serial komiksowy, a następnie stała się hitem animowanego serialu telewizyjnego, a później przyniosła liczne hity kinowe. Ta saga jest potęgą globalnych produktów konsumenckich, wygrywając we wszystkich kategoriach, które do tej pory trafiły na półki z zabawkami, odzieżą, grami wideo, DVD, etc., generując miliardy dolarów w sprzedaży detalicznej. Od 2012 roku Nickelodeon ponownie wskrzesił tą niezwykle popularną serię dzięki dwóm nowym serialom animowanym – Teenage Mutant Ninja Turtles i Rise of the Teenage Mutant Ninja Turtles.
Val B.